Мистецтво протесту

Як в ХХ столітті художній акт перетворюється на політичний жест
Те, що називається мистецтвом, давно вийшло за рамки музеїв і галерей. Попри те, що художні інституції продовжують існувати й приносити користь, вони вже не мають монопольного права визначати, хто є "справжнім художником/справжньою художницею", а хто ні. Одним із гасел "Червоного травня" у Франції наприкінці 1960-х було: "Структури не виходять на вулиці".

Проте мистецтво вийшло на вулиці та стало інструментом політичної боротьби і активізму.

Update підготував для вас огляд мистецьких практик та доробків, які в свій час стали найяскравішими політичними висловлюваннями.

З плином часу змінився не лише елітарний характер мистецтва, а також і його критерії. Говорячи про сучасне мистецтво, доцільніше вживати словосполучення "мистецькі практики", аніж "мистецтво". Різні мистецькі практики стирають межі чітких визначень. Головним критерієм, чи був певний акт мистецьким, чи ні, стає інтерпретація зробленого.

За влучним висловом Йоанни Райковської, якщо творчість "непомітно виходить за межі належної їй території — галереї, музею чи парку скульптур — і починає тривожно змішуватися з реальністю, коли межі впливу її стають розмитими, тоді мистецтво стає небезпечним".

Наскільки це так, можна судити, навіть виходячи з подій останніх років — цензурування роботи Володимира Кузнєцова адміністрацією "Мистецького арсеналу", напад ультраправих парамілітарних угруповань на виставку Давида Чічкана "Втрачені можливості", цензурування і закриття виставки "Виховні акти" в НПУ ім. Драгоманова.

Спільним у цензурованих роботах стала критика політичної дійсності.
Дадаїзм
Дадаїстський рух виник під час Першої світової війни у Цюриху. Саме у цьому місті збирались, зокрема, німецькі діячі культури, які хотіли уникнути військового призову. Спостерігаючи, як Європа заглиблюється в кризу, дадаїсти й дадаїстки критикують буржуазне мистецтво — "Рубенсів" і "Рембрантів", а також сучасні їм художні напрями, зокрема, експресіонізм. Професор дрезденської академії, художник Оскар Кокошка, звернувся до міста Дрезден з маніфестом, де закликав не стріляти поблизу місцевої картинної галереї, бо "бідний народ" залишиться без своїх "святинь".

Стаття "Художні покидьки" стала відповіддю на цей заклик: "Ми раді, що пулі свистять у галереях і палацах, влітаючи в шедеври Рубенса, а не в будинки бідних людей у робочих кварталах!", — пишуть Жорж Гросс і Джон Гартфілд. Там же вони заявляють, що "мистецтво" — це заперечення рівноцінності людей, і така антимистецька позиція є основою дадаїстського руху.

Одним з головних принципів дадаїзму стає випадковість - в малюнках, скульптурах, живописних роботах, у віршах і прозі - співставляються вже відомі елементи, з яких вибудовується колаж.
трансгендери історія
Hannah Höch, Cut with the Dada Kitchen Knife through the Last Weimar Beer-Belly Cultural Epoch in Germany, 1919
Основними осередками дадаїзму були Цюрих, Берлін, Кельн і Ганновер. Перший з них - найвідоміший, завдяки "Кабаре Вольтер". Там проводились експерименти з шумової, симультанної поезії, ставились постановки у кубістичних костюмах, які провокували публіку на взаємодію.
Марсель Янко “Кабаре Вольтер", полотно, олія, 1916

Часто такі постановки були імпровізованими, як виступ, що проходив у лютому 1916 року в Шарлоттенбурзі. У статті "Дада й наслідки, або Сила дружби" Жорж Гросс, Джон Гартфілд та Ервін Піскатор описують, що через велику кількість бажаючих подивитись їх шоу, вони розвісили афіші, де йшлося, що виступ буде повторений, а плата за квиток збільшиться вдвічі.

Уже в залі вони пояснювали, що просто хотіли ще раз подивитись зблизька на дурнів, готових платити подвійну ціну за квиток.

Коли з глядацької аудиторії почались закиди, що будь-то може влізти на сцену та робити теж саме, дадаїсти запропонували всім охочим так і зробити.

15 добровольців, які забрались на сцену, стояли й соромились. Після того, як публіка попросила дадаїстів повернутись назад, вони розіграли шматок зі скетчу "Рекламне бюро Дадабумбум" і оголосили, що трохи продовжили виступ тільки для того, щоб глядацтво впевнилось, що таке показувати на сцені не можна.
Ситуаціонізм
Художньо-політичний рух, ідеї якого коріняться в сюрреалізмі, дадаїзмі й марксизмі. Розвинувся у Франції у 1950-1960хх роках і пов'язаний з іменем лівого кінорежисера-авангардиста Гі Дебора.

Основні положення ситуаціоністської філософії, як-то критика консьюмеризму, товарного фетишизму, викладені в його роботі "Суспільство спектаклю" (1967). Спектакль за Гі Дебором - це "суспільні відносини, опосередковані образами", взаємини, які через згубний вплив медій та реклами, лише уявляються, а не проживаються безпосередньо. Ситуаціонізм конструює ситуацію, щоб подолати це відчуження у власному житті.

Одною з таких практик є метод "психогеографії". Задача людини, яка її практикує - відслідковувати емоції, які викликає у неї простір міста, й свою поведінку в ньому. Для цього практикується derive (з фр."дрейф", "потік"). За Гі Дебором, під час derive суб'єкт милується місцевістю навколо й насолоджується випадковими зустрічами.

Для практики derive принциповою є відмова від звичних маршрутів, йти необхідно світ за очі, помічаючи місця й речі, що впадають у вічі. Ходити краще в парі чи по троє, середня тривалість derive - один день.

Фіксувати отримані дані можна за допомогою картографування. Найбільш відома з усіх реалізованих психогеографічних карт - карта Парижу, створена Гі Дебором й Аргером Йорном на початку 1957 р - "Оголене місто".
трансгендери історія
"The Naked City", 1957
“The Naked City”, 1957
"Ця карта, як й усі інші, не була стовідсотково працею її творців, вона зроблена за допомогою деконструкції й "покращення" адміністративних карт Парижу. Вирізки з цих карт представляють найголовніші, на думку авторів, психогеографічні точки міста. Фрагменти на психогеографічних картах поєднані стрілками, які позначають не тільки напрям й послідовність derive, але й захват чи відразу, що їх автори відчували протягом психогеографічного експерименту", - пояснює дослідник С. Б. Михайленко.

Психогеографія була тісно пов'язаною з критикою урбанізму. Ситуаціоністи й ситуаціоністки вважали, що сучасна їм архітектура сковує людину фізично й ментально, обмежує доступ до певних зон. Міський простір було пристосовано до утилітарних задач збагачення правлячих класів, й сучасне місто тому - агрессивне, антигуманне і фактично провокує насильство й травмує психіку людини.
Віденський акціонізм
Напрям набув поширення через діяльність Гюнтер Брауса, Отто Мюлема, Германа Нітчема та Рудольфа Шварцкоглера у 1960-1970хх роках. Художники в перформансах й акціях оприявнювали аб'єкти (за Юлією Крістевою) - витіснений травматичний досвід, спогади, зокрема про співучасть Австрії на боці нацистської Німеччини у Другій світовій війні.
Віденських акціоністів не задовольняли обмеження, які накладали сучасні їм художні практики, наприклад, абстрактний живопис. У роботі "Ana" (1964) Гюнтера Бруса, замість фарб використовується оголене тіло дружини Брюса, обмазане кров'ю. Фільмується безпосередньо процес нанесення "фарб" на "полотно" - простір довкола.

Подібно до інших робіт віденських акціоністів, в цьому доробку художник переносить акцент з кінцевого продукту (художнього твору) на процес його створення, як і сучасний їм міжнародний рух "Fluxus".
“Ana” (1964)
Гюнтер Брус
трансгендери історія
Герман Нітч, Театр оргій та містерій 15, 2005. Фото: Georg Soulek
Віденських акціоністів не задовольняли обмеження, які накладали сучасні їм художні практики, наприклад, абстрактний живопис. У роботі "Ana" (1964) Гюнтера Бруса, замість фарб використовується оголене тіло дружини Брюса, обмазане кров'ю. Фільмується безпосередньо процес нанесення "фарб" на "полотно" - простір довкола.
Подібно до інших робіт віденських акціоністів, в цьому доробку художник переносить акцент з кінцевого продукту (художнього твору) на процес його створення, як і сучасний їм міжнародний рух "Fluxus".

Віденські акціоністи, пов'язані з соціалістичними студентськими організаціями, за свої художні провокації зазнавали тиску з боку держави, який доходив навіть до ув'язнення артивістів.

Одна з найвизначніших акцій художників з подачі преси і досі більш відома як "Uni-Ferkelei" (Університетська непристойність), а не за її оригінальною назвою.

Акція "Мистецтво і революція" (7 червня 1968) розпочалась у момент, коли акціоністи увірвались в аудиторію Віденського університету, де проходила зустріч на 300 осіб, організована Соціалістичним австрійським студентським союзом (SOS).
“Kunst und revolution”, 1968
Художники почали імітувати мастурбацію з відкритими пивними пляшками, випорожнюватись на австрійський прапор; Мальте Ольшевський, замотаний в бинт, читав газету й Отто Мюль вдарив його ременем, намагаючись ним розірвати її.

Гюнтер Брус насцяв у склянку, покриваючи своє тіло екскрементами, а потім випив власну сечу. Далі він співав австрійський гімн, мастурбуючи, й врешті закінчив цей уривок блювотою.

Протягом акції Освальд Вінер читав лекцію про мову й свідомість стосовно кібернетичних моделей, які він намалював на дошці в аудиторії.
Гюнтер Брюс за свої дії був засуджений на шість місяців суворого режиму, Отто Мюль на чотири тижні під арештом, але вони змогли втекти в Берлін. Брюс повернувся в Австрію тільки у 1976, коли отримав амністію й замість терміну у в'язниці був зобов'язаний сплатити штраф.


Феміністичне мистецтво
(Арт-фемінізм)
Виокремлюється в середині ХХ століття в рамках феміністичної критики патріархального суспільства. Феміністичний рух, сексуальна революція та розбудова гендерної теорії вплинули на перетворення мистецького дискурсу. Художниці почали критикувати мистецтво за його фаллоцентричний характер. Жінка в мистецтві до цього часу не виступала в ролі активного суб'єкта, а лише як об'єкт, "муза", тіло в руках чоловіка-митця.
Лінда Нохлін у своєму ессе "Чому не було великих художниць-жінок?" пояснює такий стан речей тим, що жінки протягом історії гніту не мали можливості реалізовуватися у будь-якій сфері, окрім приватної. Наприклад, банально отримувати освіту та конкурувати з чоловіками-художниками.

Мисткині-феміністки поставили мету змінити погляд на роль жінки як в історії, так і в історії мистецтв. Також вони почали шукати нові способи та методи виразності, аби не сліпо слідувати тим канонам мистецтва, які були сформовані чоловічим світом.

“Звана вечеря” Джуді Чікаго, 1974-1979
Однією з наймасштабніших робіт стала інсталяція "Звана вечеря" (1974-1979) Джуді Чікаго, до створення якої було залучено більше декількох сотень людей.

Робота присвячена внеску жінок в історію та всі сфери людської діяльності, про який зазвичай мовчить або згадує мимохідь світова історія.

Проект включав 39 святкових застільних столових приборів розставлених на трикутному столі, форма якого символізує рівність. Кожне місце символізувало окрему жінку та її здобутки. Також в роботі навні плитки, які символізують "безіменних" жінок, чиї історії було стерто часом.
Однією з наймасштабніших робіт стала інсталяція "Звана вечеря" (1974-1979) Джуді Чікаго, до створення якої було залучено більше декількох сотень людей.

Робота присвячена внеску жінок в історію та всі сфери людської діяльності, про який зазвичай мовчить або згадує мимохідь світова історія.
“Звана вечеря” Джуді Чікаго, 1974-1979
Проект включав 39 святкових застільних столових приборів розставлених на трикутному столі, форма якого символізує рівність. Кожне місце символізувало окрему жінку та її здобутки. Також в роботі навні плитки, які символізують "безіменних" жінок, чиї історії було стерто часом.
Партисипативні практики
Joanna Rajkowska "Airways", 2008
Однією з найяскравіших представниць є сучасна художниця Йоанна Райковська, яка проживає в Лондоні й Новограді (Польща). Вона відома своїми партисипативними акціями, в яких залучає до дії різнорідні спільноти до роботи в публічному просторі.

Зокрема, одна з робіт мисткині "Авіалінії" (2008) являє собою політ в одному літаку людей різних національностей та ультраправих Угорщини над Будапештом, який змоделював для останніх ситуацію, в якій вони опинились меншістю, а не частиною етнічної більшості, як вони звикли себе вважати.
Однією з найяскравіших представниць є сучасна художниця Йоанна Райковська, яка проживає в Лондоні й Новограді (Польща). Вона відома своїми партисипативними акціями, в яких залучає до дії різнорідні спільноти до роботи в публічному просторі.
Joanna Rajkowska "Airways", 2008
Зокрема, одна з робіт мисткині "Авіалінії" (2008) являє собою політ в одному літаку людей різних національностей та ультраправих Угорщини над Будапештом, який змоделював для останніх ситуацію, в якій вони опинились меншістю, а не частиною етнічної більшості, як вони звикли себе вважати.
Інша робота Йоанни Райковської "Вітання з Єрусалимської алеї" (2002) - це 15-метрова пальма в центрі Варшави, яка замість тимчасового проекту стала органічною частиною ландшафту. За шістнадцять років існування біля пальми відбулася низка громадських подій - від протестів медсестер до мітингу солідарності з Україною на початку збройного конфлікту.

Ідея створення роботи з'явилась, коли художниця знайшла листівку в Старому місті в Єрусалимі. На ній була спалена земля, схил, зів'яла пальма й підпис "Вітання з Хеврону". Вона виглядала так, ніби була надрукована в Польщі у вісімдесятих.

Зі слів авторки: "Десь на тлі була токсична енергія етнічного конфлікту (Польша брала участі у війні в Іраку - прим. авторки) і моя неспроможність дати цьому раду, що зрештою породило образ - варшавську пальму". Польський вислів "вдаритись пальмою" означає поведінку, яка межує з дурістю, щось немислиме.
“Pozdrowienia z Alej Jerozolimski”
Назва алеї "Єрусалимська" походить ще з 1774, коли у Варшаві був створений "Новий Єрусалим" - район для єврейської спільноти. Але та почала конкурувати з місцевим ремісництвом, і за два роки місцевий магістрат конфіскував усі товари й зрівняв будинки у цьому районі з землею.

Як стверджує Райковська, у цій роботі вона діє від імені єврейської спільноти, зниклої після Другої світової війни.

"Є такі місця, у яких закодована пам'ять, якесь знання про брак цих людей. Я намагаюся… неприсутність перетворити на присутність… Ми звикли думати про себе як про народ, замучений історичними трагедіями, як про жертв політичного насильства, але ми якось не помітили, що самі стали спільниками катів і окупантів".
Група СТО
Служба технічного обслуговування - СТО, українська художня група (Київ). Група функціонує за легендою одночасно як ремісничий цех, і як дизайнерське бюро. Через безпосередньо концептуальний задум такої служби її учасники й учасниці рефлексують над роллю художництва у суспільстві, як вони її бачать - бути продуктивними й відповідати на актуальні суспільні запити (ідеологічно обслуговувати, служити суспільству), й бути креативними, творячи щораз нові цікаві ідеї.
При тому, робітники й робітниці "мистецьких" професій традиційно прекаризовані - тобто не мають постійної оплачуваної роботи (відповідно, зарплатні), або мусять працювати у дві зміни одночасно - виконувати свою безпосередню роботу в (основному, безкоштовно), й оплачувану за іншими спеціальностями.
Прихована марудна робота художників і художниць - заповнення багатосторінкових анкет в надії отримати інституційний майданчик для висловлювання й фінансування, оприявнені в акції служби "Сто заявок", де учасництво групи за повний робочий день (8 годин 39 хв) намагалися заповнити 100 заявок на різноманітні резиденції.
"Сто заявок", 2017
Після того, як заявку було відправлено, вони знімали один із 100 офісних стікерів й писали назву опен-колу\ гранту на ньому.

Протягом акції Анна Самар, Саша Рошен, Альона Мамай та Лука Басов зачитували уривки з книги "ART\WORK, як стати успішним художником". За вказаний час було заповнено 56 заявок і тільки одна із них досягла мети - роботи Анастасії Путіловської опублікували на художньому сайті.
"Сто заявок", 2017
Прихована марудна робота художників і художниць - заповнення багатосторінкових анкет в надії отримати інституційний майданчик для висловлювання й фінансування, оприявнені в акції служби "Сто заявок", де учасництво групи за повний робочий день (8 годин 39 хв) намагалися заповнити 100 заявок на різноманітні резиденції.

Після того, як заявку було відправлено, вони знімали один із 100 офісних стікерів й писали назву опен-колу\ гранту на ньому.

Протягом акції Анна Самар, Саша Рошен, Альона Мамай та Лука Басов зачитували уривки з книги "ART\WORK, як стати успішним художником". За вказаний час було заповнено 56 заявок і тільки одна із них досягла мети - роботи Анастасії Путіловської опублікували на художньому сайті.
"Сто заявок", 2017
Після "Сто заявок" послідувало перевертання попередньої практики - наступні 44 заявки вже може відправляти кожен бажаючий чи бажаюча групі СТО, яка перебрала на себе роль художньої інституції.

Приймаються будь-які ідеї для реалізації, але "перевага буде надаватись людям, які народились у високосний рік, мають декілька домашніх тварин або тварину жіночої статі, професійним грибникам, мали досвід в конструюванні та розробці плотів, кованих виробів, парканів та огорож."

Служба обере найкращу заявку й реалізує її.




Між іншим, опен-кол триває досі й ви можете також подати свою заявку. Вже реалізованим проектом, який може служити прикладом, є Ширма від групи СТО.
Ширма
Стартап групи СТО
Між іншим, опен-кол триває досі й ви можете також подати свою заявку. Вже реалізованим проектом, який може служити прикладом, є Ширма від групи СТО.
Ширма
Стартап групи СТО
Made on
Tilda