Американський драматичний серіал "13 причин чому" (13 Reasons Why), заснований на однойменному романі Джея Ешера, розкриває проблему самогубства серед підлітків.
Серіал з’явився на екранах більше ніж рік тому, в березні 2017. Незважаючи на те, що 13 серій першого сезону повністю розкрили сюжет книги Ешера, режисери продовжили серіал на другий сезон, який вийшов 18 травня 2018 року. Як і попередній, він складається з 13 серій.
Шкільний булінг (цькування), сексуальне і фізичне насилля, ментальні розлади — приклад головної героїні Ханни дає зрозуміти, що до рішення накласти на себе руки підштовхує не одна ситуація чи людина, а фатальний збіг усіх чинників. І, що найголовніше, байдужість оточення.
Коробка з касетами — все, що залишила після себе 17-річна Ханна Бейкер, учениця старшої школи Ліберті. На аудіокасетах дівчина детально описала своє шкільне життя і дала зрозуміти, що саме вони розкриють мотив самогубства. 13 касет — 13 осіб, причетних до цього. За сюжетом, однокласник Ханни Клей Дженсен отримує цю коробку і починає з’ясовувати, що насправді відбулось. Однак він не знає, що є однією з 13 причин.
Герої касет налякані і намагаються приховати існування аудиозаписів. Всі бояться розголосу — Ханну вже не повернути, а розслідування причин смерті може дискредитувати репутацію популярних учнів та потягти небажані наслідки. Клей єдиний, хто повільно прослуховує кожну касету і крокує місцями, які описує Ханна в своїх історіях. Парк, шкільні коридори, улюблена кав’ярня, магазин продуктових товарів, будинки однокласників, кімната Ханни — все зберігає таємницю про події, які поволі виводили з рівноваги та змушували підліткиню жити у постійному стресі.
Для розкриття теми ментальних розладів, що підштовхують до самогубства, автор однойменної книги Джей Ешер провів опитування жінок і використав їхні реальні історії. Проблема суїциду торкнулась родини Ашера — його родич намагався накласти на себе руки. Здебільшого, цей особистий досвід сформував авторську ідеологію: книгою, яка потім була екранізована, автор намагався привернути увагу до цієї теми та досягти сильного емоційного відгуку.
Коли створюєш медіапродукт, складно дотриматись "золотої середини": подати ситуацію об’єктивно та при цьому не підтримати стереотипи. Тим паче, коли мова йде про психічне здоров’я, тему далеко не нову у кінематографі. У серіалі "13 причин чому" наявний потужний соціальний посил. Автори закликають переглянути ставлення до таких негативних суспільних явищ як сексизм, гомофобія, шкільне цькування, сексуальне і фізичне насилля, сталкінг (переслідування), алкоголізм і наркоманія. Серіал дає зрозуміти, як ці явища впливають на кожну людину і до яких непоправних наслідків можуть призвести.
Від соціального варто перейти до особистого. В серіалі яскраво показаний момент, як до однієї ситуації підлітки ставляться по-різному. Для когось булінг — не така серйозна проблема, щоб накласти на себе руки, а хтось через знущання однолітків бачитиме в цьому єдиний вихід. Висновок очевидний: аби жити у гармонійному суспільстві, важливо не тільки протистояти стереотипізованому баченню, а й поважати почуття інших і не знецінювати їх.
Емоційне сприйняття подій у серіалі торкається переосмислення явища підліткового самогубства. В цьому плані, до речі, "13 причин чому" був розкритикований через надмірну романтизацію. Серіал звеличує суїцид, показуючи його так, як ніби накласти на себе руки і залишити після себе касети, записку, будь-що — це єдиний спосіб успішно передати послання світу.
В реальності все навпаки: найбільш ефективний спосіб повідомити щось — це вижити і розповісти свою історію. Самогубство постає в серіалі як "ідеальна помста". Ханна звинувачує інших у своїй смерті, коли насправді це був її вибір. Так, трігери на зразок знущань і зґвалтувань — головна причина психічних захворювань і думок про суїцид, але рішення накласти на себе руки завжди в руках однієї людини.
"Зачіпаючи такі складні проблеми, як психічне здоров'я і самогубства, телебачення має бути обережним на цій межі між реальністю і творчістю. … Такі серіали, як "13 причин чому", можуть бути так само корисними, як і небезпечними, в залежності від сприйняття", — відзначають критики.
Можливо, цей серіал і не ідеально розкриває серйозну тему психології підлітків та ментальних розладів, та в кінематографічному плані поєднує драматичний, детективний та соціальний елемент. Подивившись одну серію, складно відмовити собі у другій — секрет у режисурі. Перші два епізоди знімав Томас МакКарті, представник американського незалежного кіно. Він продюсував всі епізоди "13 причин чому". Починаючи з третьої серії, режисерами були Кайл Патрік Альварез, Карл Франклін та інші. Та головним сценаристом став володар Пулітцерівської премії, драматург Брайан Йорки, а в списку продюсерів, крім Селени Гомез і Томаса МакКарті, є Стів Голін, який свого часу відповідав за зйомки "Легенди Г’ю Гласса" і "Вічного сяйва чистого розуму".
Авторський склад, на відміну від режисерського, обійшовся без гучних імен. На роль головної героїні Ханни по Skype вибрали австралійку Кетрін Лангфорд — це її перша велика роль. Клея, однокласника Ханни, зіграв 20-річний Ділан Міннетт, який вже з’явився в декількох трилерах ("Не дихай", "Полонянки"). З другорядних ролей варто виділити Кейт Уолш (мати Ханни), відому за серіалом "Анатомія пристрасті".
Серіал, очевидно, має цінність і може зацікавити не тільки тінейджерів, а й дорослих: батьків, психологів, вчителів. Важливий не тільки той факт, що серіал торкається актуальних проблем, а й те, як саме ці проблеми висвітлюються. Я наголосила, що ідея серіалу — прекрасна, однак її втілення має певні недоліки. Не треба романтизувати ментальні захворювання та наслідки страждань людини, не треба виставляти людей, які знущаються над іншими і підтримують булінг, популярними і класними.
При перегляді фільму на цю чи схожу тематику важливо завжди в своїй голові тримати установку: все, що відбувається зараз — художня вигадка, прикрашена дійсність. Реальне життя більш жорстоке, тому такі серіали і повинні готувати глядачів до того, що може статись, якщо не переглянути власну поведінку.
"13 причин чому" — це серіал не про слабку дівчину. Не про жорстоких підлітків. Це серіал-застереження про те, що може статись, якщо ми не озирнемось і не запропонуємо допомогу тому чи тій, хто її потребує.